Makkum naar Stralsund - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Lies - WaarBenJij.nu Makkum naar Stralsund - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Lies - WaarBenJij.nu

Makkum naar Stralsund

Blijf op de hoogte en volg Lies

11 Juni 2017 | Duitsland, Stralsund

Rondje Oostzee 2017

Voorwoord:
Vrij snel na aankomst in Makkum in september 2016 na onze trip naar de Biskaje hebben we de boot uit het water gehaald voor reparatie. Het roer moest wederom gemaakt worden en de lekkage bij de dieseltank gedicht.
Dit gaf ons alle tijd om thuis weer te wennen en nieuwe plannen te maken.
Het werd dus een rondje Oostzee in 2017. O.a. de Baltische Staten verkennen en gepland vertrek ongeveer eind mei.
Kaarten moesten worden aangeschaft. Er was natuurlijk een klussenlijst. Een belangrijke was een nieuwe radar aanschaffen en installeren. Dit heeft André laten doen. De windmeter was weer kapot en moest opgestuurd worden. Dré heeft ook een zonnepaneel bevestigd op de sprayhood, antisliplaag opnieuw geverfd en zo waren er talloze klusjes. Allemaal gelukt.

Het zeilen in de winter viel een beetje tegen, het weer zat niet mee en eigenlijk heb ik, alvorens we deze trip startten één keer gezeild naar Stavoren en André nog twee keer met anderen. Een "geweldige" voorbereiding dus. Maar we hebben ervaring dus het komt goed. Onze vriend Bob heeft aangegeven dat hij graag een stuk mee wil varen, altijd welkom. In mei hebben we onze gezamenlijke verjaardag gevierd tevens afscheidsfeestje. We kregen allerlei cadeautjes om mee te nemen aan boord, wijn, worst kaas, lectuur, chocolade, nootjes. Heerlijk.

1 juni, Makkum naar Norderney: 116 mijl

Om half twee vertrokken uit de haven van Makkum, Bob ging mee. Er was deze keer niemand om ons uit te zwaaien dus maar een foto van onze lege ligplaats gemaakt.
Het sluizen bij Kornwerderzand duurde lang, zeker twee uur maar daarna ging de reis echt beginnen. De bedoeling was om in één keer dag en nacht door te varen, in ieder geval naar Norderney, misschien wel verder. Bij vertrek geen wind dus op de motor tot voor Harlingen en daarna de zeilen hijsen en varen richting Vlieland/Terschelling dan de Stortemelk in richting de Noordzee. De eerste uren op de Noordzee op de motor gevaren maar met heerlijk weer. In de avond heb ik de (huisgemaakte) erwtensoep warm gemaakt. Rond middernacht kon er weer gezeild worden. Ik ben in m’n hutje gaan liggen en de mannen hebben elkaar afgewisseld. Mooie zomernacht en overdag lekker warm.
Om half twee de volgende dag aangekomen in Norderney, een Duits Waddeneiland. Nog even goed opletten bij de aanloop tussen de zandbanken. Er waren wedstrijdboeien uitgezet en dat was nogal verwarrend. De aanlegborrel was verdiend. Na een wandeling, eten, douchen, op tijd naar bed.

3 juni, Norderney

De bedoeling was om vandaag door te varen naar Brunsbüttel aan de Elbe, om daar het Noord-Oostzee kanaal op te varen richting de Oostzee, maar er stond nauwelijks wind en er werd besloten tot een rustdag. Niet verkeerd hoor op Norderney. Het dorp nog even ingelopen en prompt een regenbuitje over ons heen. ’s Avonds heeft Bob ons getrakteerd op een hapje eten in het havenrestaurant. Lekker gegeten en gezellig.

4 juni, Norderney-Cuxhaven: 65 mijl

Om negen uur uitgevaren, het werd eerst motorzeilen. In de middag konden we zeilen, stroom ging mee staan en dan ga je hard.
In het begin van de Elbe hadden we bijna een aanvaring met een Duits zeiljacht. Wij voeren aan de juiste kant in de geul en zij waren aan het kruisen zodat wij voorrang hadden. Het was kantje boord, de Duitse schipper begon volkomen onterecht te schelden tegen André. Dit hoort niet bij de watersport maar is gelukkig goed afgelopen. Bob zijn mooie sailingpetje waaide ook nog weg, erg jammer maar ja, een beetje eigenwijs was hij wel, hij was gewaarschuwd dat hij die met een clip moest bevestigen tijdens het zeilen.
Tijdens het varen kreeg Bob een telefoontje dat zijn zomerhuisje was verkocht en dat hij die zo snel mogelijk moest uitruimen. In Cuxhaven bekijken we hoe we dat gaan organiseren.
Om acht uur afgemeerd in Cuxhaven. Daar hebben we besloten dat Bob mee zou varen tot Kiel en daar de trein zou nemen.

5 juni, Cuxhaven-Kiel: 73 mijl

Vanmorgen moesten we rond acht uur vertrekken, de stroom op de Elbe stond dan goed mee en dan spoel je zo richting Brunsbüttel. Als het even zou lukken dan wilden we graag Kiel bereiken aan het eind van het kanaal en dus aan de Oostzee. Vanaf morgen wordt de sluis in Kiel nog maar twee keer per dag bediend in verband met werkzaamheden en dit wilden we graag voor zijn.
Eerst nog in de haven geprobeerd om voor vertrek broodjes te kopen maar ondanks dat het aangegeven stond, geen brood te vinden. Dan maar improviseren vandaag. Wel zagen we op de steiger in de haven nog een jonge zeehond ontspannen liggen. Blijkbaar was het z’n vaste plek want er stond een bordje voor dat je niet al te dichtbij mocht komen.

Om kwart over acht lijntjes los en zeilen met de stroom mee. Goed uitkijken voor ondieptes in de rivier. We zagen al een boot vastzitten maar deze kwam gelukkig zelf uiteindelijk weer los.
Brunsbüttel hadden we snel bereikt en tot onze verbazing konden we zo de sluis binnenvaren en na een half uur, en zo mogelijk nog sneller, waren we er ook zo weer uit. Dit hadden we nog nooit zo vlot meegemaakt. Nu even een snelle blik op de plotter en dat viel helemaal niet tegen. We konden het gehele Noord-Oostzee kanaal (Kieler kanaal) vandaag nog doorvaren. Weliswaar op de motor maar dat kan daar niet anders. Wel met schitterend weer. Er is zoveel te zien, grote zeeschepen komen vlak langs, wandelaars en fietsers op het pad langs het kanaal, vaak vriendelijk zwaaiend.

Om ongeveer vier uur ’s middags kwam er een kink in de kabel. We zagen op de “verkeerslichten” langs het kanaal dat we drie rode lichten kregen en dat houdt in dat alle schepen moeten stoppen. Via het marifoonkanaal kregen we te horen dat we aan moesten leggen aan de wachtpalen en dat het oponthoud ongeveer een uur zou duren. Waarom werd niet gezegd. Dat was nog niet gemakkelijk afmeren bij zo’n wachtpaal maar Bob kreeg het klaar met één lassoworp. Het bleek dat we ruimte moesten geven aan een groot ponton dat gesleept en geduwd werd. Hierdoor werd het wel wat later maar ach, het was nog steeds prachtig weer. Toen we éénmaal weer voeren heb ik het avondeten gekookt en onder het varen hebben we gegeten. Het was de gehele dag al erg rustig op het kanaal.

Tegen half acht kwamen we bij Kiel, Holtenau sluis, aan en weer konden we zo de sluis invaren. Deze keer moesten we schutten in de grote zeesluis i.p.v. de jachtensluis, er lag nog één ander zeilboot in de sluis. Dit ging dus zo mogelijk nog sneller als in Brunsbüttel en betalen hoefde ook al niet, dat had met de werkzaamheden bij het havenkantoor te maken. Daarna nog een half uurtje rondgevaren om een geschikte haventje te vinden, een beetje bij het centrum van Kiel omdat Bob vanuit hier met de trein naar Hengelo wilde. We hebben de Oostzee bereikt!!

6 juni, Kiel

Om elf uur zijn we met zijn drieën met de bus naar het station gegaan, Bob vertrekt en we zullen hem netjes op de trein zetten zodat we zeker weten dat hij weg is (!). Ruim op tijd om eerst een ticket te kopen om vervolgens nog ergens gezellig koffie te drinken en een bratwurst te eten. We hebben daarna nog lang op het station gestaan want de trein had een half uur vertraging en daardoor kwam Bob wel twee uur later thuis omdat hij de aansluiting miste, niets aan te doen.

Wij zijn daarna met zijn tweetjes gaan shoppen in Kiel, ik heb een bikini gekocht en André sandalen, dan nog een softijsje en lopend terug naar de boot. Voorlopig de laatste mooie dag maar we klagen niet. Vanaf ons vertrek mooi weer gehad.

7 juni, Kiel

Het slechte weer is daar, een koude wind giert door de zaling en de regen klettert op ons bootje. Electrische kachel aan en heerlijk koffiedrinken onder onze sprayhood met dichtgeritst tentje. We besluiten om met de bus naar AWN te gaan, een grote watersportzaak. We hebben pech, de bus stopt al bij het station en we moeten daardoor nog een kwartier verder lopen in de regen. Bij AWN hebben we ons wel een uurtje vermaakt en dan de regen weer in, inkopen gedaan in de stad en lopend, een half uurtje, naar de boot gegaan. Onderweg nog een hapje gegeten en aan boord de kachel aan en droge kleren aangetrokken. Dré ging een filmpje kijken op de laptop en ik aan het werk met het reisverslag.

8 juni, Kiel-Grossenbröde Fähre: 43 mijl

Vandaag kunnen we na het raadplegen van de weerberichten wel uitvaren. Planning is om in oostelijke richting naar het eiland Fehmarn te varen, welke haven dat bekijken we nog wel.
Om kwart voor tien uitgevaren, eerst motorzeilend naar buiten de Oostzee op, daarna heel rustig zeilend. Onze route ligt door een schietgebied, normaal, bij geen activiteiten, mag je erdoor varen. Nu: dikke, dikke pech. Ze riepen om van “grosse schiessübungen”, wij dachten: scheisse! Ook de Rondo werd via het marifoonkanaal door het wachtschip opgeroepen en geïnstrueerd om ver om te varen. Hij gaf ons precies aan hoeveel mijl we van de boeien verwijderd moesten blijven. Helemaal hebben we zijn opdracht niet uitgevoerd, geen enkele Duitse boot ging zover om de boeien heen.
Uiteindelijk hebben we nu 10 mijl langer gevaren om ons doel te bereiken. Er waren veel marineschepen te zien, fregatten, mijnenvegers ed. Uit Duitsland, Amerika en Denemarken. Het was een grote oefening. Pas ’s avonds en de volgende dag hoorden we ze schieten.

We zijn om vier uur afgemeerd in een klein, voormalig veerhaventje, tegenover Fehmarn aan het vasteland. We pasten door onze breedte,ondanks proberen, niet in de boxen maar konden bij een hijskraan tegen een hoge houten beschotting aanliggen. Gelukkig was er een trapje en konden we wel van de boot af. De havenkosten waren laag en het sanitair uitstekend. Even nog in de kuip nagenieten maar daarna ging het regenen en het bleef regenen.

9 juni, Grossenbröde Fähre-Gedser: 32 mijl

Om negen uur in prachtig weer uitgevaren op weg naar Warnemünde. Een voormalig vissershaventje maar nu zeer toeristisch met leuke kraampjes met broodjes vis, bratwurst en dergelijke. Natuurlijk heel druk in het weekend maar ook gezellig. Echter het feest ging niet door, Warnemünde was niet te bezeilen, we zouden uren moeten moteren en we zagen dat Gedser (Denemarken) wel te bezeilen was. Dit zou geen omweg voor ons zijn, de dag daarna konden we zo terugsteken naar de Duitse kust en koers op Rügen zetten. Nu hebben we een schitterende zeildag gehad en dat is ook de bedoeling.
Dus even een nachtje Denemarken, dat betekende gastenvlagjes verwisselen en Deens geld tevoorschijn halen voor de inkopen. We wisten dat er ’s avonds slecht weer op komst was dus alles goed vastgelegd op en rondom de boot en tevens een paar extra lijnen aan de steiger vastgemaakt. Het weerbericht bleek te kloppen en we hebben tijdens een paar buien enorm veel wind en regen gehad, fascinerend om mee te maken en beangstigend of alles aan boord wel vast bleef zitten.

10 juni, Gedser-Barhöfte: 47 mijl

Het waaide nog stevig toen we opstonden maar het weerbericht gaf aan dat het snel zou minderen. Wat een zegen dat bij Vodafone de roamingkosten er al per 1 juni afgingen, nu kunnen we te allen tijde ons eigen telefoon/data abonnement gebruiken en weerberichten binnenhalen. Dus op weg naar Rügen.
De wind werd snel minder en uit de verkeerde hoek, van achteren maar zo weinig dat het motorzeilen werd. We hebben het nog geprobeerd met de gennaker maar dat was het ook niet. Ik heb binnen gezeten en aan het verslag gewerkt. André was intussen druk met het oversteken van een stuk “shipping lane” en heeft verschillende keren moeten uitwijken voor grote zeeschepen. Grappig was dat een groot Nederlands vrachtschip ons opriep om te bedanken dat wij voor hem waren uitgeweken.

Het was warm onderweg en er zou ’s nachts weinig wind staan. We namen dus het besluit om ’s nachts voor anker te gaan op de Bodden (een prachtig merengebied vlakbij Rügen) dichtbij het haventje van Barhöfte. Heerlijk een avondje voor anker in zo’n mooi natuurgebied, het geeft zoveel rust. We hebben de plotter ingesteld voor het ankeralarm zodat we gewaarschuwd zouden worden als het anker zou gaan “krabben”. Verder deden het zonnepaneel en de windgenerator uitstekend hun werk voor de benodigde stroom en voor onze keeltjes was er wijn en bier. Wat een leven hè?

11 juni, Barhöfte- Stralsund: 8 mijl

Vandaag besluiten we om hier eerst een paar uur te blijven liggen, in de middag gaan we naar de voormalige Hanzestad Stralsund, acht mijl verderop. Daar blijven we tenminste een dag, er komt slechter weer aan en het is een mooie stad, hier waren we in 2010 ook al.
Ik besluit om, zolang we nog voor anker liggen, m’n verslag te gaan typen. Iedere keer neem ik me voor om dat iedere dag te doen, nu moet ik het toch echt doen.

In de middag zijn we vertrokken voor het tripje van 8 mijl. De wind was al stevig aangetrokken, soms windje 6. We moesten er tegenin en in smalle geultjes varen. Geen zeilen gezet dus.
Dit gebied is een onderdeel van de Bodden en het is prachtig en een genot om er doorheen te varen. Rondom behoorlijke ondieptes.
Na twee uur gearriveerd in Stralsund, plekje in de stadshaven gezocht en even later de mooie stad ingelopen. Het was bijzonder warm ondanks de wind. Er moest dus een biertje genomen worden op het terras. Daarna dachten we in een eettentje lekkere “bakfisch” te nemen maar het bleek een zeer vette hap in een tentje welke gerund werd door een paar smoezelige kerels die wel Hells Angels leken. Nou ja, koken hoefde ik in ieder geval niet meer. Het wordt een paar dagen met veel wind, dus morgen blijven we in ieder geval hier liggen.

• 11 Juni 2017 - 23:08

Trudy:

Brunsbuttel en Kielerkanaal zijn wel bekend bij ons leuk om dat van jullie weer wat over te lezen. Leuk verslag fijne vaar dagen verder

• 11 Juni 2017 - 23:21

Hans En Jos:

Hallo Lies en Andre,

Dank voor jullie leuke en uitgebreide verslag. We genieten met jullie mee in de noordelijke wateren.
    Na onze winter in Sada (bij La Coruña) zijn we 1 mei weer vertrokken en hebben uitgebreid genoten van de Spaanse ria's en de Islas Atlanticas (Ons en Cies).
    Na een weekje Porto liggen we nu al een dag of 4 in Nazaré. We hebben net 3 dagen een auto gehuurd om hier twee Unesco sites te bezichtigen.
    We hebben heerlijk weer, maar de swell hier voor de kust is indrukwekkend. Er komen een paar dagen met veel wind, dus een vervolg is nog niet voorzien.
    We hebben afgesproken in ieder geval naar Lissabon te gaan en daar te bezien wat we verder gaan doen. Maar in ieder geval blijven we nog een winter in deze regionen.
    We zullen jullie ons laatste verslag nog even via de mail sturen.
    Goede vaart, mooi weer en bakstag winden!
    Hartelijke groeten!

• 12 Juni 2017 - 01:01

Annelies Milder-Verasdonck:

Lieve Lies en André,

Geweldig om jullie reisverslag te lezen.
    Al die vaartermen zeggen mij niks als leek.
    Jullie maken heel wat mee en "ik zie voor me" hoe jullie reilen en zeilen samen.
    Heel veel vaarplezier samen, blijf voorzichtig en let goed op elkaar.

Liefs van mij,

Annelies.

• 12 Juni 2017 - 08:09

Jos Frons:

Prachtig om weer jullie reisverslag te lezen. Wat Kun je dit toch goed Lies
    Veel plezier en een behouden vaart. We blijven jullie graag volgen.

Agnes en Jos

• 12 Juni 2017 - 08:16

Thérèse & Paul:

Hoi Lies en André,
    Leuk weer jullie verslag te lezen. Jullie schieten al lekker op en gelukkig ook nogal wat goed weer. Zelf net terug van Schotland, veel leuke haventjes gezien. We zien uit naar jullie verdere verhalen en wensen jullie een fantastische reis naar de Baltische staten met lekkere wind. Groetjes, T&P.

• 12 Juni 2017 - 08:45

Siny:

Geniet van de reis en zeker van de Baltische staten. Riga is een prachtige stad........

• 12 Juni 2017 - 08:54

Bob:

Gelezen. Mooi hoor, wel een beetje jaloers. We volgen jullie via ais. Goeie (zeil)vaart verder!!!

• 12 Juni 2017 - 10:40

Geert:

Lies en Andre, geniet van al het moois, wij genieten mee.

• 12 Juni 2017 - 11:18

AD En Jenny:

Fijn weer iets van jullie te horen.
    Gelukkig is alles goed. Strahlsund is inderdaad een mooie stad. Ik denk zelfs nog mooier geworden na de DDR-tijd.

Veel plezier verder en tot je volgende verslag
    Groetjes Ad en Jenny

• 12 Juni 2017 - 13:43

Toos Veldhuis:

Hoi André en Lies.
    Wat een mooi verslag! Zo te lezen gaat de tocht voorspoedig!
    Het weer blijft hopelijk goed en voor jullie niet al te veel strubbelingen!
    Veel Zeilplezier

• 12 Juni 2017 - 20:31

Dick:

Nog veel plezier en goed weer gewenst !

• 13 Juni 2017 - 11:03

Wilma En Hans Valk:

Hallo Lies en Andre,
    Jullie zijn mooi over.Alweer een heel eind. Wij gaan woensdag starten van Den Helder naar Scarborough. Iets later want onze zoon en schoondochter waren nog even over uit Qatar. Heel gezellig dus het wachten waard.
    Leuk verslag. Verder ook een fijne reis gewenst. We blijven jullie volgen.
    Gr Wilma en Hans

• 13 Juni 2017 - 15:29

Ria De Olde:

Een mooi verslag.
    Jullie hebben al heel wat gevaren.
    Jammer dat het weer niet stabiel is, maar
    dat hoort er wel een beetje bij he?
    Nog goede reis-uren en nog veel te zien(bevaren)
    Groetjes, Ria

• 13 Juni 2017 - 15:46

Geli Und Thomas:

liebe Lies und lieber Andre
    ein sehr schöner Reisebericht wir fahren in Gedanken mit euch weil wir die Stationen ja alle kennen. Wir kommen am Donnerstag nach Wendorf aber ihr seid schon zu weit im Osten. Gute Reise weiterhin liebste Grüße Geli und Thomas und Emma

• 13 Juni 2017 - 23:47

Mieke:

Hoi Lies en Andre,wat een mooi en zonnig begin van jullie reis. Heb de kaarten er maar weer bijgepakt.Wens jullie nog veel plezier, mooi weer en verheug me op het volgende verslag.
    Groetjes Mieke.

• 14 Juni 2017 - 23:15

Francien Roelofs :

Oh heerlijk! Je houdt weer reisverslagen bij Lies. Altijd leuk om te lezen. Fijne reis Lies en Andre!