Van Egersund naar Skudenes - Reisverslag uit Skudeneshavn, Noorwegen van Lies - WaarBenJij.nu Van Egersund naar Skudenes - Reisverslag uit Skudeneshavn, Noorwegen van Lies - WaarBenJij.nu

Van Egersund naar Skudenes

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Lies

01 Juni 2015 | Noorwegen, Skudeneshavn

25 mei, tweede pinksterdag reparatie boot

Gisteren kwam ineens de baas van de werf bij ons op bezoek. Op eerste pinksterdag had hij de moeite genomen om ons in de haven van Egersund op te zoeken, niet naast de deur. Maar hij keek zorgelijk. Hij vertelde ons dat hij de botenkraan niet meer beschikbaar heeft voor de rest van de week, maar hij wilde ons toch graag helpen en daarom vroeg hij of we het bezwaarlijk vonden om op tweede Pinksterdag te komen. Natuurlijk wilden we dat, hoe eerder hoe liever, maar op een feestdag. Klasse! En zo zijn we deze pinkstermorgen uitgevaren naar de werf. Jens ging met zijn eigen boot mee, hij wilde helpen. En zo werd algauw onze Rondo uit het water gehesen met de takelwagen en het roer gedemonteerd. Alle lagers bleken los te zitten, de heren gingen er snel mee aan het werk. Voor mij werd hun shop opengezet, de verwarming aan, een kan koffie erbij en ik zat er heerlijk te internetten en te lezen. Onvoorstelbaar hoe vriendelijk deze mensen zijn. Op hun vrije dag en ze hebben het volste vertrouwen dat je hun winkelwaar met rust laat.
Tussen de middag heeft Jens voor ons spaghetti gekookt, het kan niet beter. Om 16:00 uur ging de boot het water weer in, eigenlijk veel te vroeg, de epoxy en de sikaflex (waarmee de lagers vastgezet waren) hadden eigenlijk veel langer moeten uitharden. De takelwagen moest weg, we hadden geen keus. Om het roer nog niet te belasten zijn wij niet teruggevaren maar bij de werf blijven overnachten. André had tussendoor ook nog bij Jens geklust en deze ging weer tevreden terug naar de haven in Egersund. De volgende dag wilden we nog even terugvaren naar Egersund om inkopen te doen en een was te draaien. Daarna naar een baai varen en daar het goede weer afwachten.

26 mei, Egersund

Ons plan om gauw de benodigde inkopen te doen, water tanken, was draaien en dan weg wezen hebben we weer van tafel geveegd. Toen wij arriveerden in Egersund bleek het ineens gezellig druk. Zoveel boten hadden wij de afgelopen drie weken niet gezien.
Jens had de koffie klaar, André heeft Jens deze keer nog even geholpen met repareren van zijn fok. We hadden heel veel aanspraak over en weer en er werden veel tips uitgewisseld over mooie ligplaatsen.

Ondertussen draaide ik gauw mijn wasjes in mijn “wasmachine”. Ik heb een emmer die is bevestigd op een motortje en daarin kan ik kleine wasjes draaien, zelf warm water erin doen, stekker erin en draaien maar. Er blijft nog wel wat handwerk over, spoelen en uitwringen. Maar toch! De bemanning van een zeer groot, mooi Koopmanschip kwam het apparaat goed bekijken en wilden het ook aanschaffen. Laat ik nu toch denken dat zij wel een wasmachine aan boord zouden hebben.
We hadden Noorse buren in de haven met een Dehler 34, één maatje kleiner dan onze Dehler, hij wilde graag onze boot bekijken omdat hij een grotere Dehler zocht, nou altijd goed. Toen hij wegvoer uit de haven zagen we de naam van zijn boot: Edle Dehler, de vertaling moeten we nog zien te achterhalen maar lijkt ons wel duidelijk.
We besloten vandaag niet uit te varen maar nog één dag in Egersund te blijven. Veel te gezellig.

27 mei, Sirevag

Om 13:00 uur zijn we vertrokken voor een klein tochtje van negen mijl naar Sirevag, een vissersplaatsje. Het weer is vandaag redelijk, maar niet goed genoeg voor een lange zeildag. Het is ook goed voor ons moraal om toch weer een stukje op te schieten in de goede richting. Sirevag is een heel klein slapend dorpje dat een beetje opleeft als de vissersbootjes in- en uitvaren. Vandaag was het er heel stil.
We zijn gaan wandelen en hadden het idee dat iedereen in bed lag, echt niets te beleven. We zijn het dorpje een beetje uitgelopen en onverwacht belandden we bij een rots met daarop een uitzichtpunt over zee, wij klimmen en tot onze verbazing komen we terecht bij een groot bunkergebied compleet met tunnels door de bergen heen. Zeer bijzonder.

28 mei. Sirevag naar Kvitsoy

Vandaag een zeilafstand van 40 mijl te overbruggen, als dit lukt dan zijn we eindelijk op de plek waar we vanaf Makkum in vier dagen (!) hadden willen zijn. We zijn nu echter een maand verder!
Iedereen klaagt steen en been over de koude, winderige weeromstandigheden.
We zijn om kwart over acht vertrokken, het had de hele nacht al geregend en dat zou ook gedurende de dag doorgaan. André gaf mij aan dat ik maar zoveel mogelijk droog moest blijven zitten, alle twee nat worden was niet nodig (lieve man hè). De windvoorspelling die ze voor deze dag hadden gedaan, klopte weer eens niet. We hebben gelukkig wel een groot stuk kunnen zeilen, fok uitgeboomd, maar we hebben ook weer veel op de motor moeten varen omdat de wind helemaal wegviel. Het kon ons niets schelen als wij er maar kwamen.

Om vier uur kwamen we bij het eilandje Kvitsoy aan, het laatste uur laverend tussen de rotsen die in zee liggen. Wat zijn we blij met onze plotter. André en ik hebben er, nadat we de lijntjes hebben vastgelegd, een borrel op genomen. We zijn er en van hieruit kunnen we de mooie kleine stukjes varen, van eiland naar eiland, door mooie fjorden. Je bent dan niet meer zo erg afhankelijk van de wind/golven omdat het vaarwater veelal beschut ligt.

29 mei, Kvitsoy

Kvitsoy is een eilandengroep, ter hoogte van Stavanger en midden op het hoofdeilandje bevindt zich het vissersdorpje Ytstabohavn, waar wij liggen. Het was een kruipdoor, sluipdoor route om er te komen, rotsen, scheren. Maar André had uitstekend genavigeerd en het is zeer de moeite waard.
Vandaag kon André eindelijk zijn rubberboot opblazen en klaarmaken voor natuurlijk de komende maanden vissen. Er moet nu toch eens een makreeltje in de oven komen. Van onze Noorse buren kregen we hun password van hun privé-wifi op hun boot zodat we ons thuisfront konden informeren en de weerberichten konden binnenhalen. Deze buurman kwam ook vragen of hij voor ons garnalen moest meenemen, die hij ging kopen bij een visser die net binnenkwam. Nou verser kun je ze niet krijgen, dus graag. We blijven hier nog even, we genieten.

30 mei. Kvitsoy

De garnalen hebben we gisterenavond laat nog gepeld en opgegeten. Heerlijk. André vanmorgen direct met de portemonnee naar de buren om de garnalen te betalen maar ze wilden van geen betalen weten.
De zon schijnt, blauwe lucht. We blijven dit weekend hier, want op vrijdag en zaterdag komen er veel mensen uit het nabijgelegen Stavanger de eilandjes opzoeken met hun motor/zeiljacht. Alle mooie plekjes zijn dan bezet en we liggen hier prima en vermaken ons goed. Ook wel leuk om veel boten langs te zien varen en plekjes zoeken.
De Noren zijn echt heel erg vriendelijk, komen een praatje maken en geven allerlei tips. We besluiten om een wandeling/klauterpartij op de rotsen te maken. Beetje beweging is goed en wat is nou mooier om via de rotsen de zee en alle kleine eilandjes van alle kanten te bekijken.
Het bleef lekker weer, we konden ’s avond lekker lang in onze kajuittent blijven zitten, kijken en lezen. Er is ons al vaak gevraagd hoe lang het licht blijft nu, om ongeveer elf uur begint het wat te schemeren.

31 mei, Skudenes

Vandaag wilden we een klein stukje verder, 9 zeemijlen naar het eiland Karmoy met aan de zuidkant het plaatsje Skudenes met een heel leuk haventje. Dit is ons aangeraden door een Noorse zeiler.
Het is zondag en we wachten af wanneer alle Noorse boten huiswaarts gaan, grote kans is dan dat ze ook op Karmoy weggaan dan is er in ieder geval ook plaats voor ons. We hopen nu een beetje te gaan doen wat Ben in een reactie in ons verslag heeft gezegd, nu de pareltjes/eilandjes gaan opzoeken. Het is dan nog niet een echt pareltje, die verwachten we nog meer richting Bergen of daarboven, maar in ieder geval weer een ander plekje en iets noordelijker. De zon schijnt, blijft koud maar ik zal er niet over zeuren.

Om 13:00 uur vertrokken, navigerend tussen de rotsen door de zee weer op. Zeilen gezet en toen viel de wind weg. Balen, ook dit stukje weer op de motor. In het midden van het dorp Skudenes ligt een leuke havenkom met aanlegsteiger. Voor onze neus een mooie bbq-plek met picknickbanken, nu het warme weer nog.
Deze aanlegpek ligt goed beschut en dat mag ook wel want er zijn twee dagen met flinke storm voorspeld. Dit vraagt om voorzorgsmaatregelen. André is druk in de weer geweest met extra lijnen, alles nagekeken, check, dubbelcheck. Bij het aanleggen hadden we al rekening met de windrichting gehouden hoe we moesten gaan liggen.

1 juni, Skudenes

En de storm kwam, midden in de nacht. Het ging tekeer, we deden geen oog meer dicht door het gegier van de wind en het schudden van de boot. Het was windkracht acht of negen volgens de voorspelling maar een Duitser die met zijn boot aan de overkant lag had windkracht tien gemeten, hij is er uren uitgeweest, had zich niet goed voorbereid op deze weeromstandigheden. Ik ben er alleen maar uitgeweest omdat de spullen van het aanrecht vielen, verder lagen we wakker en te schudden in ons bed totdat de storm een beetje geluwd was. Dit geweld was in de beschutte havenkom maar hoe zou het buiten op zee geweest zijn?

Vanmorgen lekker uitgeslapen en de hele dag een beetje aangerommeld. Morgen willen we graag verder naar Haugesund,weer iets noordelijker maar er komt misschien vannacht nog een opleving van de storm, en dan is het weer afwachten hoe hoog de golven na zo’n storm zijn.

• 01 Juni 2015 - 22:12

Fred Neve:

Eindelijk tijd gevonden om jullie verslag te lezen. Corry had het al eerder gelezen. Het is een makkelijk te lezen verhaal. Ik ben heel benieuwd naar de rest van jullie belevenissen. Ik hoop dat de roerreparatie voldoende is om zonder problemen verder te varen. Wij moeten de komende weken nog enkele reparaties aan ons "nieuwe" schip uitvoeren voordat wij in juli met vakantie kunnen. Hopelijk wordt het ook voor jullie warmer weer met een goede wind. Een goede vaart verder.

• 01 Juni 2015 - 22:27

Peter :

Andre en Lies,
    Als ik jullie verhaal lees is geen dag hetzelfde de omgeving en omstandigheden zo anders, jullie verhaal blijft boeiend van de eerste tot de laatste dag.
    Mijn compliment aan jullie hoe je omgaat met de pech onderweg en de steeds veranderde weersomstandigheden.
    Lieve Lies en Andre blijft zeilen en verhalen het gaat jullie goed.
    Heel veel groetjes van Peter Bertens

• 01 Juni 2015 - 23:23

Trudy:

Het is steeds weer leuk om jullie verslag te lezen Elke keer moet er weer iets gerepareerd worden aan de boot "Ik heb er natuurlijk geen loer verstand van.wij hebben gehandeld in de buurt van Almelo Woensdag weer van Enter naar Holten Dat is de marskramerpad van Bad Bentheim naar ScheveningenNog een goede vaart piet en Trudy

• 02 Juni 2015 - 11:17

Toos Veldhuis:

Hoi lies & André!
    Jeetje.... Wat een belevenissen.
    Wel een heel bijzondere reis, een om nooit te vergeten !!!!!!
    Hopelijk wordt het weer voor jullie wat warmer!
    Dat zou het plezier in het varen nog aangenamer maken.
    Lies en André nog veel plezier en geniet van de prachtige natuur.
    Een behouden vaart.
    Lieve groet Jan & Toos

• 02 Juni 2015 - 12:07

Leo En Hanneke:

Hoi Lies en Andre,

Wat een verhalen en avontuur. Hoe is het met jullie roerlagers? Lijkt me helemaal niks als je zoiets onderweg gebeurt.
    We kijken ook naar de weerberichten voor Noorwegen. Het was niet veel soeps. Jammer, maar toch wel een aantal heel mooie plaatjes zo te zien, daar zullen jullie zeker van genieten.
    Hier in Nederland wordt het beter, warmer en wat minder wind. Nu windkracht 8 langs de kust, allemaal een beetje veel om het leuk te houden.
    Wij hopen dat jullie ook beter weer krijgen en volop kunnen genieten van het mooie vaarwater in Noorwegen.
    Behouden vaart en veel liefs van Hanneke en Leo

• 02 Juni 2015 - 12:36

Elly Hamaker:

Hoi Lies,
    Wat leuk om al jouw verhalen te lezen. Het weer zit niet mee, hier ook niet, maar het voordeel is dat je op deze manier wel heel erg veel leuke plaatsjes aandoet en veel leuke mensen ontmoet.
    Goede reis verder.

• 02 Juni 2015 - 14:14

Andrea (ookwel Dre):

Ha Lies en Andre (ook Dre!).
    Prachtig jullie avonturen te lezen! Je schrijft ook zo beeldend Lies!
    Gisteren hebben we met het koor nog "bloody Mary" gezongen en ik vond t wel raar dat jij er niet was.
    We hebben gezongen bij de opening van de wandelvierdaagse in Aadorp, leuk al die kinderen! we zijn al geboekt voor volgend jaar dus kan jij er ook bij zijn!
    Wederom goede vaart voor jullie en fijn dat de boot gemaakt is!
    Liefs van Dre.

• 02 Juni 2015 - 19:40

Mieke:

Hoi Lies en André,
    Wat een avonturen weer. Geweldig. Er komen nu plaatsjes waar ik ook was. Nl Haugesund. Er zullen er vast meer volgen. Heb inmiddels de kaart van Noorwegen op tafel liggen. Het volgen is dan makkelijker.Nog een mooi vervolg van jullie reis.
    Liefs Mieke.

• 03 Juni 2015 - 10:01

Gerrit:

Hoi Lies, leuk om je zo tevolgen, mooie plaatjes.
    het weer in Nederland is ook pet, veel wind. De aankomende dagen wordt het wat warmer.
    ik denk dat het zo'n kwakkel zomer wordt.
    prettige reis verder.

Groet Gerrit.

• 03 Juni 2015 - 19:15

Ria ( De Olde):

Hallo Lies en Andre,

Tjonge , wat een belevenissen. Wij lezen ze met veel belangstelling.
    Wel balen dat het weer niet mee zit he?
    Of misschien zeg je later (goh, weet je nog wel toen...)
    Het kriebelt nog steeds bij ons, als we deze verhalen horen.
    we hebben ook altijd erg genoten van de boot.
    Wij wensen jullie nog goede wind, en leuke tocht en leuke plaatsjes om aan te leggen.
    En blijf vooral de verslagen schrijven (veel werk), bedankt.