Voorbereidingen - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Lies - WaarBenJij.nu Voorbereidingen - Reisverslag uit Almelo, Nederland van Lies - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Lies

30 April 2015 | Nederland, Almelo

18 april 2015

Onze wens, het plan en de voorbereidingen.

Na onze reis naar Noorwegen in 2012 hebben we gezegd: we komen terug maar dan voor langere tijd. Het is zo mooi in Noorwegen. Plannen maken is geweldig maar wij gaan ze nu ook uitvoeren.

André is per 1 maart met pensioen gegaan maar ik heb nog twee “bazen”. De ene “baas” is de WW. Deze heb ik een paar maanden stop kunnen zetten dus geen sollicitatieverplichtingen e.d. Voor mijn andere baas, het laboratorium, heb ik een sabbattical aangevraagd en hoef ik pas in oktober weer te beginnen.
Aan de voornaamste voorwaarden was nu voldaan en het grote werk kon beginnen. Die eer komt André toe: kaarten verzamelen, boeken, alles over de reis lezen op internet, de Rondo: hoeveel moet er geklust worden, vervangen, gerepareerd enz. enz. De stuurautomaat vervangen door een zwaarder exemplaar bleek de grootste en moeilijkste klus. André heeft er veel informatie over verzameld en uiteindelijk besloot hij om de automaat samen met onze vriend John te plaatsen. Ze zijn er behoorlijk druk mee geweest evenals vele keren rijden van Almelo naar Makkum v.v. Ze bleken een knap stukje werk te hebben geleverd en de automaat werkt nu als een tierelier. Een goed werkende stuurautomaat kun je beschouwen als een extra bemanningslid en daarom hebben we hem de naam ”Sjonnie” gegeven (met dank aan John).

Nu de laatste weken voor vertrek zijn aangebroken resteren er allemaal kleinere dingen de we nog moeten aanschaffen, repareren ed. We hebben heel veel lijstjes gemaakt en hierop steeds meer dingen doorstrepen is heerlijk. We zijn nu in de afrondende fase en de bedoeling is om ongeveer 1 mei te vertrekken. Onze vriend Bob gaat weer mee voor de oversteek naar Noorwegen; ik heb lang getwijfeld maar toch besloten om ook direct mee te gaan i.p.v. na te komen met het vliegtuig. In principe willen in één keer de oversteek naar Noorwegen maken maar iedere zeiler weet dat je daarvoor van wind, golven en verdere weersituatie afhankelijk bent zodat je je nergens op kunt vastleggen.

30 april 2015

1 dag voor vertrek, de voorbereidingen zijn nagenoeg klaar.

Het afgelopen weekend zijn we nog op de boot geweest samen met Lodewijk, Lianne en de kleintjes. Dit betekende maandag ook afscheid nemen van Lodewijk en Ties en Taeke. Even een moeilijk momentje. Lianne en Kaatje willen ons bij het daadwerkelijke vertrek nog even komen uitzwaaien in Makkum.

De afgelopen dagen hebben we besteed aan het in orde maken van de telefoons, skype geïnstalleerd enz. enz. De familie is ook op de hoogte gebracht. Marjolein en Robert, onze buurtjes, zijn nog een avondje geweest om alle zaken voor wat betreft ons huis door te nemen. Ze brachten een heel leuk (overlevingspakket) mee van Bolletje, scheepsbeschuit.

André houdt de weerberichten nu al bij, het ziet er niet echt gunstig uit: onstabiel weer met veel depressies ed. Ons plan moet misschien wel bijgesteld worden, maar we hebben de tijd.
Sander brengt ons, met Bob, onze co-schipper, vrijdag naar Makkum en zaterdag willen we uitvaren. Misschien dus niet in één lange oversteek naar Noorwegen maar zonodig hoppend via de kust c.q. eilanden, we zien wel. Het volgende verslag zal dus wel vanuit het buitenland komen. Vanavond maken André en ik een mooie fles wijn open en zullen klinken op onze a.s. reis naar Noorwegen.

• 30 April 2015 - 17:29

Peter:

Beste andre en lies.
    Ik heb je verhaal over de reis voorbereidingen met veel belangstelling gelezen.
    Ik wens jullie een goede vaart toe en een behouden thuiskomst .
    Voor ons niet zeelieden lijkt het ons een grote onderneming.
    Hartelijke groet,
    Peter en Marian .

• 30 April 2015 - 18:04

Elly Hamaker:

Hoi Lies, ik ga jullie volgen. Wat een spannende onderneming. Ik wens jullie een hele goeie reis ⛵️⛵️

• 30 April 2015 - 18:44

Mieke:

Hoi André en Lies,
    Ik hoop dat jullie erg genieten van jullie reis. Kijk uit naar de verslagen.
    Drink ik Noorwegen een borrel op mij, het blijft een van mijn favoriete vakantielanden.
    Als jullie terug zijn zit ik misschien in Equador..Ik vlieg.
    Nogmaals hele fijne reis en gezond terugkomen.
    Mieke.

• 30 April 2015 - 21:44

Jan & Anneke:

Nou jongens, nu gaat het dus echt gebeuren ! We wensen jullie behouden vaart en veel plezier. Jan & Anneke.

• 30 April 2015 - 22:18

Paul & Thérèse:

Hoi André en Lies,
    Jullie hebben er lang naar toegeleefd, een groot moment. Wij wensen jullie een hele mooie, lange en gezellige reis met veel goede wind in de rug! We zijn benieuwd naar jullie belevenissen. Behouden vaart!
    Groet, Thérèse en Paul.

• 01 Mei 2015 - 08:27

Frans:

Hallo André en Lies,
    Eindelijk mag je dan! Goede reis, geniet ervan! (Zorgen wij wel dat de BV Nederland overeind blijft! ;-))
    Groetjes, Frans

• 01 Mei 2015 - 11:28

Carla En Andre, Nube Gris:

Lies en Andre,

Dapper van je Lies om toch de oversteek mee te zeilen. Sjonnie zal zeker van onschatbare waarde zijn. We zullen jullie reisverslag zeer zeker volgen.
    goede reis,
    Nube Gris

• 02 Mei 2015 - 16:55

Jos Frons:

Hoi Andre en Lies,

Eindelijk is de grote reis begonnen. We wensen jullie veel plezier en zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen. Geniet ervan. We zullen zeker jullie reisverslag volgen.

Groetjes uit Tubbergen

Agnes en Jos.

• 04 Mei 2015 - 10:26

Fred En Corry:

Naar ik aanneem zijn jullie nu onderweg. Wij hopen dat het weer tijdens de oversteek mee werkt en dat jullie veilig in Noorwegen aankomen. In ieder geval wensen wij jullie een goede reis toe. Wij blijven jullie volgen!

Groetjes uit Santpoort-Noord

• 04 Mei 2015 - 13:29

Aad:

Hallo André en Lies,

Heel veel succes tijdens deze mooi reis, ik zal jullie ook weer volgen via het weblog.
    Heerlijk genieten van de prachtige natuur en alles wat Noorwegen te bieden heeft.

Groet Aad uit Hengelo.