Makkum naar Lauwersoog - Reisverslag uit Lauwersoog, Nederland van Lies - WaarBenJij.nu Makkum naar Lauwersoog - Reisverslag uit Lauwersoog, Nederland van Lies - WaarBenJij.nu

Makkum naar Lauwersoog

Blijf op de hoogte en volg Lies

04 Mei 2015 | Nederland, Lauwersoog

Vrijdag 1 mei, het vertrek naar Makkum.

Dag van vertrek vanuit Almelo. Bob werd bij ons thuis gebracht door zijn partner Dineke en Sander brengt ons daarna naar Makkum zodat de auto niet al die maanden op de haven hoeft te staan.
Marjolein, onze buurvrouw, kwam nog even afscheid nemen en om de laatste dingen te bespreken. Eénmaal in Makkum moesten we afscheid nemen van Sander, lastig vind ik dat hoor. Maar hij komt misschien wel bij ons in Noorwegen. Lijkt me geweldig.
’s Avonds hebben we met ons drieën lekker gegeten bij het eetcafé op de haven en daarna werd het tijd om nog eens goed naar de weerberichten/vooruitzichten te kijken en al gauw bleek (wat we al een beetje wisten) dat ons plan van in één keer oversteken (een tocht van drie á vier dagen en nachten achtereen) naar Noorwegen nu niet uitvoerbaar was. Bob en André hebben alle mogelijkheden bekeken, maar de oversteek maken bleek op dit tijdstip onmogelijk door de invloed van een lagedrukgebied waardoor er steeds sprake was van stormachtige wind. Uiteindelijk laat in de avond de knoop doorgehakt, we gaan niet beginnen aan een rechtstreekse oversteek. Plan werd nu: André en ik gaan de staande mast route volgen, d.w.z. uitvaren en dan via de Waddenzee naar Harlingen, daar naar binnen en dan door Friesland via Leeuwarden, Dokkum naar Lauwersoog. Daarna zien we dan verder. Bob besloot om niet mee te gaan varen op dit traject , hij wilde mee tot Harlingen, dan naar huis naar zijn nieuwe liefde en wanneer we later in de week toch een grote zeetocht gaan maken, dan stapt hij alsnog op.

Zaterdag 2 mei, het vertrek.

Lianne en Kaatje kwamen om 10:00 uur helemaal naar Makkum om ons uit te zwaaien, geweldig! We hebben eerst gezellig koffie gedronken met cake, en Paul, onze steigerbuurman, kwam ook nog uit Joure om ons uit te zwaaien, hartstikke leuk.
Pal voor het uitvaren gaf Lianne ons een tas met cadeautjes maar daar mochten we pas in kijken als we de haven hadden verlaten en dan zouden we vanzelf wel zien wat we ermee konden doen. En dan is het moment toch daar: vertrekken. Kaatje en Lianne hebben net zolang staan zwaaien tot we elkaar niet meer zagen. Wat heb ik het dan moeilijk!

We hadden daarna een rustig tochtje naar Harlingen, weliswaar op de motor, maar zonnig. Het is denk ik ook niet uit te leggen aan niet-zeilers waarom wij zeggen dat het weer te slecht is om te vertrekken terwijl het op dat moment prachtig weer lijkt. Maar wij bekijken het weer voor meerdere dagen en in veel gebieden, wat komt eraan, hoe is het over twee dagen, drie dagen, windrichting enz.

In de sluis van Harlingen hebben we Bob een zetje gegeven het sluistrapje op, hij ging met de trein terug naar Hengelo. Wij verder naar Leeuwarden. Een heerlijk ontspannen tochtje. Meermalen hebben we aan elkaar bevestigd dat we tevreden waren met de beslissing die we hadden genomen om niet de rechtstreekse oversteek te maken hoewel André zich hierop wel had verheugd. Het werd later op de dag best wel koud, maar André heeft nadien een lekker kruidenbittertje gekregen om op te warmen.

Aangekomen in Leeuwarden hebben we eerst de tas met cadeautjes opengemaakt. Dat viel tegen (niet echt hoor), een cadeautje voor moederdag, voor vaderdag, voor mijn verjaardag, voor een heimweemoment, voor na een lange zeiltocht én een tekening van Kaatje. Wat leuk en lief bedacht, maar ja we mochten dus nu niets openmaken. Daarna hebben we nog op de wal de benen gestrekt en kwamen we warempel Sjon (zoon van mijn zus) tegen, jaren niet gezien en nu leuk bijgekletst.

Zondag 3 mei, van Leeuwarden naar Dokkum.

Maar een klein stukje varen, maar aangezien er voorlopig geen mogelijkheden zijn om over zee te gaan gezien het weer, doen we het binnendoor in Nederland in kleine stukjes. Bovendien woont mijn zus in Dokkum en is het leuk om daar even langs te gaan.
We waren vroeg in Dokkum, net voor het flink begon te plenzen. Dus net op tijd binnen echter hebben we ons ’s middags, tijdens een wandeling, alsnog flink laten nat regenen.
We hadden nog wel een vervelend akkefietje in Dokkum met de stroomaansluiting aan de steiger. Het was een systeem waarbij je moet gaan bellen en creditkaartgegevens doorgeven en dan kun je de stroom aan- en uit zetten. Het lukte allemaal niet en meerdere mensen op de steiger waren hierom boos. André heeft er een paar telefoontjes aan gewijd maar daarna hebben we gezegd deactiveren en we doen het wel zonder stroom. Klagen bij de havenmeester hielp niet, het was een gemeentelijke beslissing om het zo te doen en daar viel niets aan te veranderen. Na het avondeten zijn we naar mijn zus en zwager, Ad en Jenny, gegaan en daar hebben we een heel gezellige avond gehad.

Maandag 4 mei, Dokkum naar Lauwersoog

Vanmorgen ontdekten we dat er 180 euro (!) via onze creditkaart was afgeschreven voor stroom wat we niet hebben gehad! Dus wij kwaad en André weer bellen. We zijn er nog niet uit maar dat geld moeten en zullen we terugkrijgen. Dus collega zeilers wees gewaarschuwd, er zijn in dit land een paar van deze systemen: het werkt niet goed en begin er dus niet aan (“Aan/uit Net” is de naam van het systeem).

Vanmorgen nog wat inkopen gedaan en Ad kwam ook nog even langs om ons uit te zwaaien. Daarna vertrokken naar Lauwersoog. We waren gewaarschuwd door de Windbreker (ook steigerburen) voor een ondiepte op het Lauwersmeer waarop je kon vastlopen maar we hebben heel goed de dieptemeter in de gaten gehouden en geen problemen gehad. Om drie uur lagen we in de haven van Lauwersoog en we gaan hier wachten op een gunstig weerbericht voor ons zodat we alsnog de zee op kunnen.

• 04 Mei 2015 - 22:45

Hilly:

Dag luitjes,

Jammer dat jullie de oversteek niet in een keer kunnen maken, maar misschien is een rustig begin ook wel prettig. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk was om van de kinderen en kleinkind afscheid te nemen. Natuurlijk kun je met de moderne middelen de communicatie prima onderhouden maar dat is toch wat anders dan echt zien en kunnen vasthouden! Ik schoot helemaal in de lach over dat verhaal van de creditkaart. Ik zie het gezicht van Lies al! Ik herinner me nog haar kwaadheid en stress toen ze volgens haar een onterechte parkeerboete kreeg. Maar ja, leuk is anders en je voelt je zo machteloos bij dit soort systemen. Nu moet je veel moeite doen om gewoon je eigen geld weer terug te krijgen.
    Groetjes,
    Hilly

• 04 Mei 2015 - 23:30

André:

Lies, je hoeft niet meer (echt) kwaad te worden. Zag net dat de creditcardafschrijving gecorrigeerd is tot € 3,--. Ook dit bedrag is niet terecht doch in ieder geval al heel wat minder dan de eerdere € 180,--.
    Moeten nog maar even zien in hoeverre we verder gaan met klagen.

• 04 Mei 2015 - 23:38

Trudy:

Leuk verslag Heel verstandig omzet op deze manier te doen.Kwam Lies nog in aanmerking voor Garnalenkoningin goede vaart

• 05 Mei 2015 - 07:33

Peter En Ria:

Hoi Lies en André. Ook wij deden de staandemastroute naar Lauwersoog en hebben ervan genoten. Op dit moment liggen we in Gedser en staan op het punt om naar Klintholm te varen. We blijven jullie volgen en wensen jullie een goede vaart.

• 05 Mei 2015 - 08:35

Mieke:

Hoi Lies en André
    Net weg en dan al avontuur. Gelukkig goed gekomen. Hoop dat jullie gauw de zee op kunnen. Toch jullie vertrek gemist. Was met Kenzo buiten , even nog wat doen en weg waren jullie. Goede vaart en kijk uit naar het volgende verslag.
    Mieke.

• 05 Mei 2015 - 10:17

Lidia Und Peter:

Hallo Lies und Andre,
    Euch weiterhin gute Fahrt!
    Wir denken an Euch.
    Lidia und Peter

• 05 Mei 2015 - 19:55

Overbuurtjes Robert En Marjolein:

Hoihoi,
    Hè, leuk weer die reisverslagen van jullie. Jammer dat het weer nog niet echt meewerkt, maar dat zal toch wel beter worden hoor!. We hebben lol gehad om jullie stroomverhaal , ik zie Lies al vuurspuwen!...gelukkig dat t toch nog (bijna) helemaal is goedgekomen.
    Leuk hoor, die cadeautjes van kinderen en kleinkinderen, iets om naar uit te kijken.
    Uiteraard blijven we jullie volgen en houden we jullie ook op de hoogte van het reilen en zeilen hier op de Klencke! Goede vaart gewenst!

• 05 Mei 2015 - 20:06

Marijke:

Hoi schone familie,

Nog maar net op reis, en al weer. Van alles
    Meegemaakt !
    Fijne reis , en hoop op nog meer leuke verslagen!
    Groetjes Marijke en Chris

• 10 Mei 2015 - 13:22

Wilma En Hans:

Hallo Lies en André,
    Allereerst André nog bedankt voor de felicitaties met Wilma's verjaardag. Wij wensen jullie een goede vaart en blijven jullie volgen...
    Heeanig an

• 10 Mei 2015 - 20:50

AD EN JENNY:

Hallo Lies en Andre,

Alles goed?
    Hier wel. We zijn vanmiddag toch maar even naar Lauwersoog geweest. Lekker wandelen en een visje eten na afloop.
    We hebben even met Jan gebeld en hij volgt jullie verslagen wel. Dus je hebt het goede emailadres.

Verder hebben we geen nieuws.